Isnin, 13 Jun 2011

aku dan sesuatu vol. 85 ~ stress punca gemok




mesti terfikir-fikir, betul ke stress nie punca gemok... ade la 2 3 hari lepas aku terbaca pasal benda nie kt wall sape tah aku pun xingat da... masalahnya nie bila org lain tanye "naik badan ko skung" aku slambe je jwb "hati senang ^^" huhu tetibe nie da becangah plak... hati senang punca aku gemok or stress yang buat aku gemok... haha pelik an, xtau mane yang betul... yang aku betul2 perasan mg bila aku stress aku memang kuat mkn sket... mulut asik nk mengunyah je... tp.... bila hati senang tabiat 2 lbih kuang je... kunyah... kunyah... n kunyah... adeh masalah 2... ok meh kite try usha2 punca2 stress yg selalunya jdik pada kite rakyat biase ,stress nie biasanya dalam apabila 4 eleman ini wujud, iaitu tubuh..emosi..minda dan perilaku...

antara punca-punca stress
-pengalaman zaman kanak-kanak
-perwatakan ataupun personaliti diri
-tahap keyakinan dan nilai raseharga diri
-dilema dalam membuat keputusan

bila da stress nie biase org ambil kaunseling la... share ngan kwn2 la... tp sbenanye kite juga boleh kawal stress 2 melalui pemakanan...

antara makanan yang dapat membantu menangani stress nie

AYAM/IKAN BAKAR
-sumber makanan ini mengadgi jumlah protin yg tinggi dan secara xlansungnye membantu otak kita mengekalkan tahap kawarasan berfikir.

JAGUNG
-makanan yang berunsur kabohidrat... kabohdidrat nie membantu otak kite mengeluarkan sirotin(ala cam iklan susu dak2 kecik 2)yang boleh membuat kita berasa lebih tanang.

BADAM
-semua orang tahu kot badam mg makanan anti stress yang terbaik... khasiat dlm badam 2 sendiri iaitu vitamin b2 vitamin E dan megnasium membolehkan si pengambil menjadi lebih tenang dan boleh mengembalikan emosi dengan cepat... bukan tu saja malah badam boleh mengurangkan resiko serangan jantung.

SUSU
-bahan antioksidan yang membantutkan tekanan dalaman

COKLET
-unsur nadamin dan feniletilamin menjadikan saraf dalam otak lebih stabil dalam mengawal emosi..(*so klu bf or gf korang yg ske marah2 2 bg die mkn coklet byak2 bia die cool slalu hehe)

lepas bace yang aku tulis nie korang rase korang stuju ke yang stress nie menyebabkan gemok?? haha xtau la an.. siri pk n siri tafsir...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...